Chatovací roboti – budoucnost marketingu

16. 8. 2018

Václav Krajňák je digitální marketér, podnikatel a v současnosti také velký popularizátor chatbotů. Na toto téma jsme mu položili několik otázek.

  

Co je to chatbot?

Zkratka chatovací bot česky znamená povídací robot. Je to naprogramovaná aplikace, která dokáže podle předem připravených scénářů mluvit se zákazníkem. Chatbot umí pomoci s výběrem konkrétního produktu, odpovídá na nejčastěji pokládané dotazy nebo nasměruje návštěvníka na stránku s informacemi. Povídací robot umí všechno, co mu řeknete, že má umět.

Na jaké platformě chatbot funguje ideálně?

Na Facebook Messengeru. Podívejte se na chování lidí kolem sebe. Ti neotvírají s nadšením své e-mailové schránky, aby zjistili, kdo jim napsal. Pro kontakt se svými přáteli a rodinou používají nejrůznější aplikace určené jenom na komunikaci. Facebook Messenger je momentálně nejsilnější, používá ho přes 1,3 miliardy aktivních uživatelů měsíčně. V září 2017 Facebook představil i možnost tvorby jednoduchých chatbotů přímo v reklamním účtu. Messenger boty mají k dispozici všechny firmy na pár kliknutí. A jak ukazují čísla, je s nimi možné dosáhnout parádních výsledků. Chytří podnikatelé a marketéři chatboty už dnes využívají jako součást svého marketingu i prodeje na internetu.

V čem tkví síla chatbotů?

Lidé se chtějí na internetu bavit podobně jako v živém světě. Chvíli mluvím já, pak chvíli ty, pak zase já a pak zase ty. Takhle se člověk může bavit přes chatovací aplikace, proto jsou tak oblíbené. I v e-mail marketingu jsou emailové automaty daleko efektivnější než plošné zprávy. Jsou víc osobní a reagují na to, co si příjemce vyžádal. Je úkolem firmy předat zákazníkovi potřebné informace ideálně interaktivní formou. Ne hodit všechno na hromadu, zveřejnit to na webových stránkách a nechat návštěvníka, ať si najde to, co potřebuje. Messenger boti dokážou uživatele zapojit a dovést ho, kam on potřebuje.