Co vyplynulo ze společné diskuse ke vzdělávání osob se zdravotním postižením?

Jedním z významných projednávaných bodů bylo nastavení společné cesty k řešení praktických problémů, jakým je například zajištění speciálních zdravotnických úkonů u dětí, žáků a studentů v době vyučování, např. podávání inzulinu u malých diabetiků. Ministryně se chystá svolat meziresortní jednání s MZ ČR. Jejím cílem je vyřešit problematickou situaci tak, aby tyto úkony mohl provádět profesionální zdravotnický personál a aby zároveň byly hrazeny z veřejného zdravotního pojištění.

 

Ministryně školství a vedení NRZP ČR se shodly na těchto zásadních bodech:

1. Společné vzdělávání je přirozenou formou vzdělávání a soužití osob se zdravotním postižením s ostatní populací.

2. Veškeré vzdělávání má být realizováno tak, aby každý žák mohl dosáhnout svých limitů, které má od přírody.

3. Každému žáku, hendikepovanému či talentovanému, musí být umožněno postupovat při vzdělávání a osobnostním rozvoji svým tempem a podle své vnitřní síly.

4. Komunita osob se zdravotním postižením představuje široké spektrum typů zdravotního postižení a každé zdravotní postižení má svoje specifické vzdělávací potřeby a proto vnímá potřebnost existence speciálních škol jako integrální součást vzdělávacího systému.

5. Začleňování žáků do speciálních škol se musí dít s náležitým citem a smyslem pro míru věcí a v úzké součinnosti s rodiči žáků, pedagogicko-psychologickými poradnami a speciálními pedagogickými centry.

6. Je nezbytné věnovat maximální pozornost výchově pedagogické i rodičovské veřejnosti k pochopení, že děti se zdravotním postižením jsou jako ostatní děti nositeli všech lidských práv a základních svobod a jejich osobnostní rozvoj se má dít na rovnoprávném základě s ostatními dětmi.

7. Společně vyjadřují veřejnou podporu práci těch škol a pedagogů, kteří věnují své úsilí rozvoji vzdělávání všech dětí, včetně dětí se zdravotním postižením.

(Zdroj: www.msmt.cz)

 

Chcete vědět více z oblasti školní integrace a inkluze? Čtěte odborný měsíčník Integrace a inkluze ve školní praxi – udrží vás v obraze! Ukázku zpravodaje naleznete zde.

 

Další články

Nový stavební zákon od 1. 7. 2024: Základní principy povolení stavby v novém zákoně a lhůty úřadů

Novou metodiku, která počítá se zajištěním dietní stravy pro celiaky a žáky a studenty s dalšími dietami souvisejícími s jejich zdravotním stavem, představili...

Strava pro celiaky, diabetiky i další: Nová metodika řeší dietní stravu ve školách

Novou metodiku, která počítá se zajištěním dietní stravy pro celiaky a žáky a studenty s dalšími dietami souvisejícími s jejich zdravotním stavem, představili...

Další změny v dohodách: Jedna hlavní DPP, ty vedlejší budou s limitem

Ještě než nabydou účinnosti změny v dohodách od 1. 7. 2024, už se mluví o dalších. I přesto, že stále probíhají diskuse...

Stát vyčlenil 500 milionů pro dotace na odpadové hospodářství

V rámci 59. výzvy Operačního programu Životní prostředí se otevírá příjem žádostí o dotaci na podporu třídění odpadu a předcházení jeho...

Navýšení minimální mzdy v roce 2024

S novým rokem přichází spousta změn. Mezi ně patří mimo jiné navýšení minimální mzdy. Víte, kolik letos činí minimální mzda a...

ÚOOÚ udělil rekordní pokutu: 7,7 milionu korun za zasílání obchodních sdělení

Úřad pro ochranu osobních údajů uložil rekordní pokutu ve výši 7 700 000 korun za zasílání obchodních sdělení ve prospěch...