Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání v mateřské škole – ukázka

Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání v mateřské škole | strana 43 III. | KAPITOLA METODICKÁ PODPORA UČITELE A ŘEDITELE MATEŘSKÉ ŠKOLY Individuální vzdělávací plán dítěte s SVP MŠMT se rozhodlo limitovat použití individuálního vzdělávacího plánu (IVP) jakožto podpůrného opatření kvůli – z jejich pohledu – příliš rozšířenému využívání. Pokud bude z poradenského doporučení dostatečně zřejmé, jak má být žák ve škole vzděláván, nebude nutné tvořit IVP . Bude ovšem záležet, zda poradna škole dostatečně sdělí, jak má pro konkrétního žáka zorganizovat výuku. Důvodem změn je odlišná praxe na školách a ne vždy efektivní využití . Nicméně náležitosti IVP zůstávají novelizovanou vyhláškou nastaveny, předlohu nalezneme v příloze č. 2. I po novele přetrvává rezerva v oblasti terminologie. Předlohy formulářů nejsou přizpůsobeny specifikům zařízení předškolní výchovy a vzdělávání. V praxi to znamená trvající administrativní zátěž pro pedagogické pracovníky bez kvalifikace v oblasti speciálněpedagogických disciplín. V manuálu jsme tedy do příloh zařadili předlohy dokumentů, které korespondují s požadavky vyplývajícími z platných právních předpisů, avšak terminologií odpovídají prostředí a specifikům mateřských škol. Komentář: Přestože zde vidíme snahu MŠMT o eliminaci zátěže v oblasti administrativy, domnívám se, že rovina omezení požadavku na IVP nepřinese v praxi očekávaný výsledek . Pokud nastane situace, kdy proběhne inspekční činnost ČSI ve škole, soudím na základě svých zkušeností, že inspektoři budou požadovat adekvátně zpracované podklady pro žáka s SVP , například konkrétní nastavení metod, forem práce a cílů vzdělávání. Ty musejí být prokazatelně nastaveny. Učitelé se tedy budou přiklánět k praxi, která se realizovala: Přestože IVP nebude definován jako podpůrné opatření v doporučení ŠPZ, praxe bude pedagogické pracovníky směřovat k realizaci IVP jako prokazatelně nastavených metod, forem práce a průběžného vyhodnocování pokroků a vývoje oblasti speciálních vzdělávacích potřeb dítěte s SVP. Koncepce obsahu individuálních vzdělávacích plánů by měla stát na několika důležitých pilířích:  Hlavním a prioritním cílem IVP a jeho obsahu je volit takové kroky, které budou směřovat ke kompenzaci, nápravě či zmírnění vlivu míry handicapu, vlivu postižení nebo specifik diagnózy a k maximálnímu rozvoji osobnosti dítěte.  Do přípravy by se měli kromě učitelů zapojovat také rodiče dítěte, případně asistent pedagoga. Ti všichni tvoří významnou součást v otázce zodpovědnosti za pokroky dítěte.  Dokument by měl dítěti umožňovat postupovat v oblasti vzdělávání adekvátně jeho schopnostem s přihlédnutím k jeho individuálním potřebám. Nevhodná je „cesta“ srovnávání s ostatními dětmi.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy