Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání v mateřské škole – ukázka

strana 70 | Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání v mateřské škole V. ASISTENT PEDAGOGA KAPITOLA | Změny v náplni práce AP Náplní práce asistenta pedagoga je zejména:  spolupráce s učitelem na přímé výchovné a vzdělávací činnosti;  pomoc při komunikaci mezi učiteli a žáky a při komunikaci mezi učiteli a zákonnými zástupci žáků;  individuální i skupinová podpora při přípravě na výuku;  u žáků se zdravotním postižením rovněž pomoc při sebeobsluze, avšak nikoliv pomoc a asistentce při úkonech spadajících do kategorie zdravotnických! Poslední uvedená oblast je v pedagogické praxi stále velmi riziková . Dochází zde ke kolizi občanského zákoníku, školského zákona, zákona o zdravotních službách a zákona o sociálních službách. V problematice medikace a zdravotnických úkonů dosud nemáme nastavenu meziresortní spolupráci dotčených ministerstev ani metodický pokyn MŠMT, který by ji upravoval. Často tak dochází k situaci, kdy v praxi zejména zákonní zástupci dětí a žáků s SVP zaměňují kompetence osobních asistentů s asistenty pedagoga . Ředitel školy, kde je asistent zaměstnán, rozhoduje o konkrétní náplni práce na základě vyhodnocení doporučení ŠPZ, po zhodnocení individuálních vzdělávacích potřeb dítěte/žáka a po konzultaci s třídními učiteli dítěte/žáka s SVP. Příloha č. 1 vyhlášky nově také neuvádí u úvazků asistentů pedagoga počty hodin nepřímé pedagogické činnosti – nadále však specifikuje možné výše úvazků a k nim i odpovídající počty hodin přímé pedagogické činnosti. Hodiny nepřímé pedagogické činnosti tak sice už nejsou ve vyhlášce uvedeny, ale půjde je logicky odvodit odečtením hodin přímé pedagogické činnosti od výše úvazku . (Nadále pak bude platit, že ředitel školy může dát asistentovi do úvazku i více hodin pro nepřímou pedagogickou činnost, ovšem tyto hodiny „navíc“ musí platit z jiného zdroje než z dotace poskytnuté v režimu podpůrných opatření.)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy