Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání v mateřské škole – ukázka

Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání v mateřské škole | strana 7 I. | KAPITOLA SYSTÉMOVÁ PODPORA V PRAXI MATEŘSKÉ ŠKOLY A ZMĚNY V KONCEPCI SPOLEČNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami a problematika podpůrných opatření I nadále se setkáváme s použitím pojmu „speciální vzdělávací potřeby“. Dítě, žák a student se speciálními vzdělávacími potřebami není dítě, žák a student vymezený pomocí určitého handicapu, tj. dítě, žák a student zdravotně postižený, zdravotně nebo sociálně znevýhodněný. Podpůrná opatření jsou obecně definována jako nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka či studenta. Systémově je zakotveno právo dítěte, žáka nebo studenta se speciálními vzdělávacími potřebami na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením . Tam, kde jsou vzdělávání a školské služby poskytovány za úplatu, nesmí být ani nadále uplatňování podpůrných opatření důvodem pro zvýšení úplaty hrazené příjemcem (nebo za příjemce) podpůrných opatření. Nástroj k zajištění společného vzdělávání dětí, žáků a studentů představuje systém podpůrných opatření. Klíčový je pojem „podpůrná opatření“: Důraz se klade na princip, že je důležité najít a v praxi realizovat taková podpůrná opatření, jež se stanou nástrojem pro překonání překážek ve vzdělávání . Od 1. 9. 2016 jsme zaznamenali celkem čtyři novely v konceptu společného vzdělávání. Poslední je vyhláška č. 248/2019 Sb. , kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, s účinností od 1. 1. 2020 . Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, jež k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění či užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Zásada bezplatnosti podpůrných opatření se přitom chápe jako všeobecná a vztahuje se na školy a školská zařízení všech zřizovatelů, zařazených v rejstříku MŠMT.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy