Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání v mateřské škole – ukázka
Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání v mateřské škole | strana 27 III. | KAPITOLA METODICKÁ PODPORA UČITELE A ŘEDITELE MATEŘSKÉ ŠKOLY Odůvodnění změn vyplývajících z novely inkluzivní vyhlášky Po zavedení systému podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základě novely školského zákona (č. 82/2015 Sb.) a navazujících prováděcích právních předpisů (zejména vyhlášky č. 27/2016 Sb., ve znění pozdějších předpisů) byla v rámci analýzy implementace společného vzdělávání, zjištění České školní inspekce, Národního ústavu pro vzdělávání a praxe škol a školských poradenských zařízení identifikována některá legislativní pravidla, jež praktické uplatnění podpůrných opatření zásadně komplikují, a zasahovala tedy do plynulosti výuky všech žáků. Právní úprava má za cíl tato pravidla nastavit ve prospěch funkční aplikace podpůrných opatření . Mezi priority současného pojetí inkluzivního vzdělávání patří včasné nastavení podmínek efektivního a účelného využívání finančních prostředků státního rozpočtu v souladu s původním záměrem systému podpůrných opatření. Počty pedagogických pracovníků ve třídě Personální podpora žáků s SVP patří k opatřením, která na jedné straně naplňují individuální dimenzi inkluze, na druhé straně však mají svá rizika, zejména pak sociální rozměr. Změny nastavily od 1. 1. 2020 omezení počtu asistentů pedagoga ve třídě běžné školy. Primárním cílem je poskytnout žákům individuální podporu, ale současně omezit riziko pro dynamiku sociálních procesů vzdělávacího prostoru školní třídy, které přináší přítomnost více asistentů ve třídě. Právní úprava vyhlášky č. 27/2016 Sb. umožňuje do 1. 1. 2020 působení až čtyř pedagogických pracovníků v jedné třídě. Ke snížení počtu na tři dochází především z důvodu omezení počtu dospělých ve třídě při výuce. Vyšší počet označilo ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v odůvodnění změn jako kontraproduktivní. Pedagogičtí pracovníci by měli být ve třídě běžné školy maximálně tři, z toho maximálně jeden asistent pedagoga financovaný ze státního rozpočtu . Novela klade větší důraz na sdílení asistentů pedagoga mezi více žáky . Zároveň pokud ze školy odejde žák, který asistenta potřeboval, asistent zůstává, jestliže se ve škole nachází další takový žák. Úprava financování pomůcek pro žáky s SVP Z důvodu snížení administrativy se ministerstvo současně rozhodlo zredukovat katalog a z katalogu pomůcek byly vypuštěny veškeré pomůcky do 500 Kč . Cenově menší pomůcky již poradny nedoporučují, naproti tomu katalog obsahuje obecnější „balíčky“ jako například „Základní materiální a didaktické vybavení pro žáka s SVP (vč. spotřebního
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy