Veřejné zakázky v praxi – ukázkové číslo

áruku integrity poskytují elek- tronické podpisy založené na certi- fikátu, tedy zaručený elektronický podpis a uznávaný elektronický podpis (oba jeho typy). aopak ji neposkytuje prostý elektronický podpis, ale nezaručuje ji ostatně ani vlastnoruční podpis listiny. Volba komunikačního prostředku Pro veškerou písemnou komunikaci dodavatele vůči zadavateli v zadáva- cím řízení platí, že dodavatel nemá volbu, zda bude se zadavatelem ko- munikovat elektronicky. Ust. § 211 odst. 3 (s celoplošnou účinnos- tí od 18. 10. 2018) podává, že písem- ná komunikace mezi zadavatelem a dodavatelem musí až na zákonem stanovené výjimečné případy probí- hat elektronicky. de o jednu z mála povinností dodavatele výslovně sta- novenou v , zato velice důleži- tou. elevantní není formát výstupu, ale formát komunikačních prostřed- ků. Pokud dodavatel nahraje svou nabídku na USB nebo vypálí na a takto ji zadavateli odešle poštou, nesplní svou povinnost podle § 211 odst. 3 . U podání nabídek / žádos- tí o účast / předběžných nabídek nemá dodavatel na výběr a musí je komunikovat prostřednictvím elek- tronického nástroje. Podle § 211 odst. 2 totiž platí, že zada- vateli „nesmí být umožněn přístup k obsahu nabídek a žádostí o účast před uplynutím lhůty stanovené pro jejich podání“. Podobné pravidlo obsahuje vyhláška inisterstva pro místní rozvoj č. 260/2016 Sb., o sta- novení podrobnějších podmínek týkajících se elektronických nástro- jů, elektronických úkonů při zadá- vání veřejných zakázek a certifiká- tu shody, podle jejíhož § 6 odst. 3 má zadavatel zajistit, „aby elektro- nický nástroj neumožnil odšifrování a otevření nabídky před lhůtou sta- novenou k jejímu otevření“. těchto ustanovení plyne, že zadavatel nesmí mít přístup k podaným nabídkám / žádostem o účast před uplynutím lhůty pro jejich podání. ení důležité, zda k nim zadavatel fakticky přistoupí, ale zda jsou mu zpřístupněny – tj. zda má možnost k nim přistou- pit. Funkcionalitu zpřístupnění na- bídek / žádostí o účast až po uply- nutí lhůty pro jejich podání mají, respektive musejí mít elektronic- ké nástroje [§ 213 odst. 2 písm. b) ]. aopak ji nemají e-mail či datová schránka, kde jsou doruče- né zprávy dostupné ihned po do- ručení. abídku / žádost o účast proto nelze podat e-mailem ani skrze datovou schránku, přestože jsou oba tyto prostředky komuni- kace elektronické. lektronickou nabídkou se tedy rozumí nabídka podaná v elektro- nickém nástroji. ze to dovodit pří- mo z výše citovaného ust. § 103 odst. 1 písm. c) nebo ust. § 107 odst. 1 , podle nějž je pojem „nabídka v elektronické podobě“ legislativ- ní zkratkou pro nabídku podanou v elektronickém nástroji. ýkladem lze k tomuto závěru dospět napří- klad z dikce § 211 odst. 2 věty druhé . aké zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách ( ), sta- novil ve svém § 69 odst. 5 mezi na- bídkou v elektronické podobě a na- bídkou podanou prostřednictvím elektronického nástroje rovnítko. Pravidlo, že nabídky mají být podávány v elektronickém nástroji, dodavatele nepřekvapí; zadavatel totiž podle § 103 odst. 1 písm. c) v zadávací dokumentaci „v případě elektronických nabídek určí elektronickýnástroj pro jejichpo- dání“. le § 211 odst. 4 má na- víc dodavatelům poskytnout „veš- keré informace technické povahy, včetně kódování a šifrování, které jsou nezbytné pro elektronickou ko- munikaci, zejména pro elektronické podání nabídek a žádostí o účast“. 7 téma mě í e Elektronický podpis ne- zaručí nezměnitelnost podepsané- ho dokumentu. Zaručí však, že pří- padnou změnu při vyhodnocování elektronického podpisu poznáme (resp. pozná ji program, který pod- pis vyhodnocuje).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy