Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání na základní škole – ukázka

| OBSAH Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání na základní škole | strana 1 OBSAH I. KAPITOLA | SYSTÉMOVÁ PODPORA V PRAXI ZÁKLADNÍ ŠKOLY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Společné vzdělávání optikou České školní inspekce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 Základní přehled změn v problematice SVP u dětí školního věku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 II. KAPITOLA | SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V PRAXI ZÁKLADNÍ ŠKOLY . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11 Společné vzdělávání u nás – aktuální situace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Vymezení žáka s SVP a problematika podpůrných opatření . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Příloha č. 1: Plán pedagogické podpory: žákyně ve 2. třídě, obtíže především v matematice, dále dílčí obtíže v osvojování čtení a psaní Příloha č. 2: Plán pedagogické podpory: žák v 8. třídě, výukové problémy následkem delší nepřítomnosti, menší zájem o školní práci, nenošení pomůcek a domácích úkolů Příloha č. 3: Plán pedagogické podpory: žákyně ve 2. třídě, OMJ, riziko dys, nenošení pomůcek III. KAPITOLA | INDIVIDUÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN JAKO PODPŮRNÉ OPATŘENÍ . . . . . . . . . . . . 23 Individuální vzdělávací plán . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Proces vypracování IVP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 Obtíže a rizika při naplňování IVP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 Struktura IVP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37 Příloha č. 4: Individuální vzdělávací plán – žák 1. třídy s dysfázií, ADD, a grafomotorickými obtížemi Příloha č. 5: Individuální vzdělávací plán – žák 9. třídy s dvojí výjimečností (PAS a mimořádné nadání) Příloha č. 6: Individuální vzdělávací plán – žák 3. třídy s vývojovou dyskalkulií Příloha č. 7: Individuální vzdělávací plán – žák 3. třídy s vývojovou dyslexií těžšího stupně IV. KAPITOLA | ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE A PROBLEMATIKA ŽÁKA SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47 Základní vymezení České školní inspekce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 Česká školní inspekce a oblast speciálních vzdělávacích potřeb . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy