Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání na základní škole – ukázka
II. strana 14 | Manuál k zajištění inkluzivního vzdělávání na základní škole KAPITOLA | SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V PRAXI ZÁKLADNÍ ŠKOLY Podle zprávy se v mezinárodním srovnání potvrdilo, že ČR nezvolila specifickou, nevyzkoušenou cestu. Český model patří do kategorie tzv. kompenzačního přístupu (rodič žádá, stát garantuje, nabízí možnost přezkumu i prostupnost mezi běžným a speciálním školstvím) a nese s sebou rovněž rizika: Přístup založený na identifikaci žáků s SVP vede k tomu, že školy stále spojují jakoukoliv zvýšenou podporu s oficiálním rozhodnutím ŠPZ o identifikaci. Přínosy novely Pozitivem novely je tedy cílená podpora skrze strukturovanou finanční podporu , která je přehledně vázána na konkrétní podpůrná opatření. Podpora se dostává k širšímu spektru dětí, žáků a studentů. Přes preferenci společného vzdělávání ve školách hlavního vzdělávacího proudu nedošlo k oslabení speciálního školství, které dále poskytuje vzdělávání těm žákům, u kterých se společné vzdělávání nejeví jako vhodné. Nedostatky novely Vzhledem k tomu, že se jedná o změnu poměrně zásadní, přináší novela také určitá negativa, ať již v podobě přetížení školských poradenských zařízení či komplikované administrativy na straně školských poradenských zařízení i škol. Někdy se liší interpretace legislativy , je složité v některých lokalitách naplňovat doporučení personálních opatření (především asistenty pedagoga) a učitelé nejsou vždy informováni o nově nastaveném systému fungování podpory, i když i to se za zmíněné 3 roky jistě změnilo.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NTAy