Vnitřní předpis o bližších podmínkách výkonu práce z domova

Vzory

Odkazy

Komentáře

Přiložený vnitřní předpis obsahuje základní úpravu podmínek výkonu práce kancelářských zaměstnanců z domova, tedy nikoliv na kterémkoliv jiném místě odlišném od pracoviště zaměstnavatele, ale právě v místě bydliště zaměstnance, které bylo sjednáno v dohodě stran (dodatku k pracovní smlouvě, dohodě o výkonu práce z domova atd.).

Právě dohoda stran a její obsah je určující pro nastavení podmínek spolupráce v rámci home office. Dle zákoníku práce je totiž možné vykonávat práci mimo pracoviště zaměstnavatele pouze na základě dohody, přičemž přímou zákonnou úpravu nalezneme pouze v § 317 zákoníku práce, který je obsahově velmi strohý. Vnitřní předpis nemůže zakládat zaměstnancům nové povinnosti nad rámec zákona, a tak je velmi vhodné, aby bylo co možná nejvíc podmínek založeno na vzájemném souhlasu stran.

Návrh dohody, z něhož vychází i obsah tohoto předpisu, je k nalezení pod číslem 2.9.

Vzhledem k distanční povaze výkonu práce na místě mimo dispozici zaměstnavatele by zaměstnavatel měl věnovat odpovídající pozornost také svým povinnostem na poli BOZP. I přes evidentní praktické obtíže totiž platí, že je při práci z domova povinen zajišťovat a kontrolovat stav BOZP zaměstnavatel (není zde žádná výjimka z obecných pravidel).

Tomuto tématu se věnuje např. materiál Metodika řízení práce prováděné formou home office, vydaný Výzkumným ústavem bezpečnosti práce (Oddělení prevence rizik a ergonomie) v prosinci roku 2017, dostupný z MPSV.cz.