Dohoda o výkonu práce mimo pracoviště

Vzory

Odkazy

Komentáře

Obecně:

Na základě uzavření dohody o podmínkách výkonu práce na jiném místě než na pracovišti zaměstnavatele bude zaměstnanec pracovat v režimu tzv. práce z domova, pro niž bývá užíváno rovněž označení práce na dálku, telework nebo homework.

K bodům 2 a 3:

Zaměstnavatel a zaměstnanec by si měli dohodnout způsob vzájemné komunikace, předávání úkolů a případně i pravidla osobního kontaktu. Může být například sjednáno, že bude zaměstnanec zaměstnavateli v určité dny nebo v určitou dobu k dispozici ke komunikaci prostřednictvím telefonu nebo že se bude s určitou pravidelností dostavovat na pracoviště zaměstnavatele.

Uvedená dohoda může být přímo součástí pracovní smlouvy uzavírané mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, nebo může stát samostatně.

K bodu 4:

I když vykonává zaměstnanec pro zaměstnavatele práci na jiném místě než na pracovišti, stále se jedná o závislou práci, a zaměstnavatel tak musí nést náklady s výkonem práce spojené. Může se jednat především o náklady související s pořízením a udržováním techniky a vybavení nutného k výkonu práce a komunikaci mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, náklady na energie atd.

Zaměstnavatel a zaměstnanec se mohou dohodnout buď tak, že bude zaměstnavatel poskytovat náhradu prokázaných výdajů, nebo že bude poskytovat náhradu výdajů v paušální výši.

K bodům 6 až 8:

Jedna z hlavních odlišností mezi standardním výkonem práce na pracovišti zaměstnavatele a výkonem práce na jiném místě spočívá v rozvržení pracovní doby. Zaměstnanec pracující na dálku, resp. z domova, si totiž pracovní dobu rozvrhuje sám. Přímo zákoník práce pak stanoví, že zaměstnanci nepřísluší příplatek za práci přesčas a příplatek nebo náhradní volno za práce ve svátek.

Zaměstnavatel a zaměstnanec se mohou dále dohodnout, že si zaměstnanec nebude rozvrhovat práci v noční době nebo v sobotu a v neděli, aby zaměstnavatel nemusel zaměstnanci poskytovat příslušné příplatky.

K bodu 10:

Se zřetelem ke skutečnosti, že zaměstnavatel nerozvrhuje zaměstnanci pracovní dobu, je třeba vyřešit, za jaké dny bude zaměstnavatel poskytovat zaměstnanci náhradu mzdy či platu v případě, že bude zaměstnanec uznán dočasně práce neschopným nebo mu bude nařízena karanténa. Dohoda proto může pro tyto účely určit jakési fiktivní rozvržení pracovní doby, podle kterého se pak bude postupovat.

K bodu 14:

Pokud bude zaměstnanec na místě mimo pracoviště zaměstnavatele v rámci plnění úkolů pro zaměstnavatele zpracovávat osobní údaje třetích osob (zákazníků, klientů, obchodních partnerů, ostatních zaměstnanců), musí být mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem dohodnuty bližší /přesné podmínky tohoto zpracování osobních údajů. Zejména je nutné na místech mimo pracoviště zaměstnavatele zajistit bezpečné zpracování a uchovávání osobních údajů, zabezpečení techniky a přístupu pouze odpovědným zaměstnancem atd. Zároveň je nutné upozornit na odpovědnost zaměstnance v případě nedodržení/ porušení podmínek, možnost ukončení výkonu práce mimo pracoviště zaměstnavatele a v případech závažnějších porušení i možnost ukončení pracovního poměru zaměstnance.

Tyto podmínky a povinnosti zaměstnance by měly být sjednány přímo v dohodě o výkonu práce mimo pracoviště zaměstnavatele, nebo mohou být dohodnuty i v separátní dohodě nebo smlouvě-zejména tam, kde již existuje uzavřená dohoda o podmínkách výkonu práce mimo pracoviště zaměstnavatele, např. jako dodatek k této dohodě.

Pokud součástí výkonu práce zaměstnancem mimo pracoviště zaměstnavatele není /jakékoliv/ zpracování osobních údajů jiných osob, je nutné celý bod 14. z dohody vypustit, neboť je v tom případě nadbytečný.