Žák s psychickými problémy: Jak s ním pracovat ve škole

Žák s psychickými problémy: Jak s ním pracovat ve škole

Praktický rádce pro učitele, vedení školy a školní psychology

Máte zkušenost s pořezaným žákem, žákyní kolabující kvůli nesmyslné dietě či s žákem s nutkavým chováním? Víte, jak učit dítě sužované úzkostmi či fobií? Na takové situace nejsou pedagogové připraveni. Přitom počet žáků, kteří potřebují odbornou psychologickou péči, strmě roste a na pomoc čekají i půl roku! Nezbývá než se jejich obtížím postavit přímo ve škole. Pomozte jim zvládnout akutní projevy, nastavte účinnou podporu při výuce a staňte se plnohodnotným článkem v procesu jejich léčby.

Příručka vyjde již v prosinci 2023.

Autor:

3 290 Kč
bez DPH a expedičních nákladů

Cíl publikace

Cílem publikace je zvýšit povědomí o psychických obtížích žáků. Vyučující je často tím, kdo problém zaznamená jako první a měl by žákovi zajistit pomoc. Jak nepřesáhnout kompetence pedagoga či školního psychologa, ale pomoci dítěti situaci zvládnout natolik, aby mohlo dál fungovat v třídním kolektivu a účastnit se výuky. Díky tomuto přehledu se jednotliví pedagogové, školní psychologové a vedení školy stane plnohodnotným spolupracujícím členem v celém procesu léčby. Vyvarují se předsudků a mýtů, které žákovu situaci zhoršují. Žákovi se včas dostane potřebná pomoc a zamezí se prohlubování obtíží, které může způsobit v dobré víře laický přístup ze strany pedagogů.

Prohlédněte si OBSAH publikace ZDE.

Tato příručka vám pomůže:

  • vyznat se ve spleti projevů nejrůznějších psychických obtíží žáků, udržet si díky těmto znalostem kritický odstup, akceschopnost a ochotu žákům pomoci.
  • nezaleknout se situace při zjištění vážného problému žáka, postupovat přesně podle připravených kroků a opřít se o osvědčené postupy.
  • vést s žákem rozhovor bez předsudků či mýtů a nezaplést se do kontroverzních příslibů, postupů v rozporu se zákonem apod.
  • nastavit vhodnou pomoc žákovi při pobytu ve škole a při vyučování (ve spolupráci s dalšími odborníky).
  • spolupracovat s rodiči žáků s problémy, zejména jim pomoci přemostit dobu, než žák začne s léčbou, a následně pokračovat v účinné podpoře.

Komu je produkt určen

Publikace Žák s psychickými problémy: Jak s ním pracovat ve škole je určena především učitelům a vedení škol a školských zařízení a školním psychologům. Užitečné informace a rady k doplnění své pracovní agendy v ní najdou také výchovní poradci, metodici prevence, asistenti pedagoga, speciální pedagogové a další členové školního poradenského pracoviště.

Specifikace produktu

Produkt Žák s psychickými problémy: Jak s ním pracovat ve škole zahrnuje tištěnou publikaci a přístup na speciální webovou stránku s užitečnými materiály a online poradnou.

Obsah publikace:

  1. Úzkostné poruchy a panická ataka

    • Co je úzkostná porucha a jak se projevuje
    • Co je panická ataka a jak se projevuje
    • Proč vzniká úzkostná porucha a jaké vnější příčiny ji mohou ovlivnit
    • Jak nastavit žákovi s úzkostnou poruchou účinnou podporu ve škole
    • Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
    • Jak spolupracovat s rodinou a jak se promítá terapie žáka do školního života
    • Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
  2. Sebepoškozování

    • Co je sebepoškozování
    • Proč se žáci sebepoškozují a s čím může sebepoškozování souviset
    • Jak nastavit žákovi se sklony k sebepoškozování účinnou podporu ve škole
    • Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
    • Jak spolupracovat s rodinou a jak se promítá terapie žáka do školního života
    • Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
  3. Nutkavé stavy

    • Co jsou obsedantně-kompulsivní poruchy
    • Jak se nutkavé stavy projevují a proč počet dětí s těmito obtížemi narůstá
    • Jak nastavit ve škole účinnou podporu žákovi s obsedantně-kompulsivní poruchou
    • Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
    • Jak spolupracovat s rodinou a jak se promítá terapie žáka do školního života
    • Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
  4. Poruchy příjmu potravy

    • Co jsou poruchy příjmu potravy a jak se projevují
    • Jaké jsou poruchy příjmu potravy jsou aktuálně mezi žáky rozšířené: užívání energy drinků, ortorexie...
    • Jak nastavit ve škole účinnou podporu žákovi s poruchou příjmu potravy
    • Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
    • Jak spolupracovat s rodinou a jak se promítá terapie žáka do školního života
    • Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
  5. Žák týraný, zanedbávaný a zneužívaný

    • Co je syndrom CAN
    • Jaké příznaky mohou učitele varovat, že je žák týraný, zanedbávaný či zneužívaný
    • Jak splnit ohlašovací povinnost
    • Jak nastavit ve škole účinnou podporu žákovi týranému, zanedbávanému či zneužívanému
    • Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
    • Jak spolupracovat s rodinou a jak se řešení situace promítá do školního života
    • Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
  6. Sexuální identita a problematika transgenderu

    • Proč mají někteří žáci zmatek ve své sexuální orientaci či pohlavní identitě
    • Jaké vnější příčiny mohou tyto stavy ovlivnit
    • Jak nastavit žákovi účinnou podporu ve škole
    • Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
    • Jaké jsou možnosti terapie
    • Jak spolupracovat s rodinou a jak se promítá terapie žáka do školního života
    • Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
  7. Závislosti

    • Co je závislost a jaké druhy závislostí (látkové i nelátkové)
    • Moderní návykové látky ve škole: kratom, nikotinové sáčky, léky, energy drinky...
    • Závislost na sociálních sítích a kyberprostoru
    • Jak nastavit žákovi ve škole účinnou podporu žákovi, který se léčí se závislostí
    • Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
    • Jak spolupracovat s rodinou a jak se promítá terapie žáka do školního života
    • Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
  8. Fobie

    • Co jsou fobie a jak se projevují
    • Jaké fobie jsou aktuálně nejrozšířenější u dětí a mladistvých a proč
    • Jak nastavit ve škole účinnou podporu žákovi s fobií
    • Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
    • Jak spolupracovat s rodinou a jak se promítá terapie žáka do školního života
    • Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
  9. Depresivní stavy

    • Co je deprese
    • Jak se deprese projevují a jaké vnější příčiny mají vliv na depresivní stavy
    • Jak nastavit žákovi s neurotickými stavy účinnou podporu ve škole
    • Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
    • Jaké jsou možnosti terapie
    • Jak spolupracovat s rodinou a jak se promítá terapie žáka do školního života
    • Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
  10. Posttraumatická stresová porucha

    • Co je posttraumatická stresová porucha
    • Jak se projevuje a kdo je nejvíce ohrožen jejím vznikem
    • Jak nastavit žákovi s posttraumatickou stresovou poruchou účinnou podporu ve škole
    • Jakému jednání se ve škole naopak vyhnout
    • Jaké jsou možnosti terapie
    • Jak spolupracovat s rodinou a jak se promítá terapie žáka do školního života
    • Řada příkladů z praxe, doporučení, tipy
  11. Legislativní mantinely a podpora pro vedení školy a ředitele

    • Kdy má škola oznamovací povinnost
    • Kdy volat rychlou záchrannou službu a kdy policii
    • Jak se zachovat, pokud je žák nebezpečný sobě a svému okolí
    • Co mít ve školním řádu ohledně návykových látek a bezpečnosti ve škole

+ Privátní stránka s doplňujícími a rozšiřujícími materiály (přehledy, checklisty, schématy, krizovými plány, vzorovým minimálním preventivním programem apod.) a online poradnou.

Mgr. Bc. Lucie Obrovská, Ph.D.

Lektorka je právnička Kanceláře veřejného ochránce práv, soustředí se na oblast diskriminace a problematiku školské legislativy, publikuje v oblasti antidiskriminačního práva, školské legislativy a dějin práva, věnuje se vzdělávání pedagogů a ředitelů škol.

Mgr. David Kříž

Mgr. David Kříž je psycholog a psychoterapeut. Má zkušenosti také jako školní psycholog na základní škole.

Mgr. Karolina Diallo, Ph.D.

Mgr. Karolina Diallo, Ph.D. je klinická psycholožka a psychoterapeutka.

Mgr. Tomáš Jandáč, Ph.D.

Mgr. Tomáš Jandáč, Ph.D. působí jako dětský adiktolog na Klinice adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze .

Olena Stelmashenko

Olena Stelmashenko je psycholožka působící jako pracovnice psychosociální podpory v organizaci Člověk v tísni.

PhDr. Veronika Blaho Vitošková, Ph.D.

Veronika Vitošková vystudovala na PedF UK obor Psychologie – speciální pedagogika. Čtyři roky pracovala v neziskové organizaci podporující rodiny s dětmi se zdravotním postižením, šest let jako školní psycholožka a vedoucí poradenského pracoviště na pražském gymnáziu.

3 290 Kč
bez DPH a expedičních nákladů

Uložit
Předvolby uživatele cookies
Používáme soubory cookie, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud používání souborů cookie odmítnete, nemusí tyto webové stránky fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout všechny
Marketing
Soubor technik, které mají za předmět obchodní strategii a zejména průzkum trhu.
Facebook
OK
Odmítnout
Essential
Tyto soubory cookie jsou potřebné pro správné fungování webových stránek. Nelze je zakázat.
Joomla Essential
OK
Analytics
Nástroje používané k analýze dat pro měření efektivity webových stránek a pochopení jejich fungování.
Google Analytics
OK
Odmítnout
Inspectlet
OK
Odmítnout
Shopify.com
OK
Odmítnout