Logopedárium od A do Ž – ukázka prémiové verze

Prevence poruch řeči ŘEČOVÝ VÝVOJ A OPOŽDĚNÝ ŘEČOVÝ VÝVOJ 1. V podmínkách mateřské školy a po absolvování různě dlouhých kurzů prevence nikdo nebude očekávat, že učitelka určí diagnózu – v podstatě úplně stačí, když si uvědomí, že se dítě začíná odlišovat od normy, že to někde „drhne“. Cennější než diagnóza je totiž schopnost odhadnout možné příčiny. Upřímně řečeno – je celkem jedno, jak se problém jmenuje, podstatné je najít cestu, jak nevýhodný vývoj zastavit, jak odstranit rušivé okolnosti a doplnit schopnosti, které zatím utrpěly nebo se nemohly dostatečně rozvinout. A pokud je to nutné, umět poradit rodičům, kde jim poskytnou odbornou pomoc a stanoví vhodnou terapii. Terapeutické postupy totiž patří pouze do ruky odborníkovi se státní zkouškou z logopedie – to není diskriminace, ale nutná opatrnost. Nedoporučuji nikomu, kdo k tomu nemá odborné oprávnění, pouštět se do terapie. Případnou žalobu totiž nemůže u soudu vyhrát. Příčiny poruch ve vývoji řeči Ke snadnější orientaci v možných příčinách poruchy komunikace a ke snadnějšímu určení vhodných postupů dobře poslouží reflexní okruh, který před lety formuloval prof. MUDr. PhDr. Miloš Sovák, DrSc. Využívá etapy, jimiž prochází jakákoli informace, kterou vnímáme a na kterou nějak reagujeme. Někdo nám něco říká, nějak vypadá, nějak se chová, situace na nás nějak působí, čili informace přichází z nějakého prostředí. Vnímáme ji očima, ušima i ostatními smysly. Další etapou jsou tedy receptory. Informace pak putuje do CNS, tj. do mozku, který informaci zpracuje – pochopí, vyhodnotí a naplánuje naši odpověď. Pak ji odešle po odstředivých drahách k příslušným svalům, k efektoru, jenž pokyn realizuje. My odpovíme, něco uděláme, nějak se zatváříme. Odpověď vysíláme opět do prostředí, kde se zrovna pohybujeme. Naše akce zase vyvolá reakci a okruh se znovu „roztáčí“. Na každé z etap může dojít k nějakému menšímu nebo většímu zádrhelu a ten se může stát příčinou odchylky od běžného fyziologického vývoje. Pokud se schématu při zjišťování příčin problému v řeči budeme držet, nejspíš se nestane, že bychom na některou podstatnou okolnost zapomněli. Schéma reflexního okruhu (nejčastější příčiny poruch komunikace) Prostředí jako zdroj informací: výběr a obsah informací Nevhodný mluvní vzor, výchovný styl a výchovné metody, citová deprivace a disproporce mezi požadavky a možnostmi, vliv médií (dyslalie z napodobení, neurotizace a následná komunikační nejistota, koktavost z přetížení, chudá slovní zásoba a vyjadřovací neobratnost, neschopnost orientovat se v neverbální složce dorozumívání atd.). Schopnost odhadnout možné příčiny Reflexní okruh

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4OTQ3