Logopedárium od A do Ž – ukázka prémiové verze

VÝVOJOVÉ PORUCHY A LOGOPEDICKÉ VADY 2. Komunikace s dětmi s poruchami autistického spektra S pecifickou skupinu (s ohledem na zvláštnosti v oblasti komunikace, sociální interakce a představivosti) tvoří děti s poruchami autistického spektra (dále pouze PAS). Mezi jedince s PAS, pro něž je typické narušení komunikační schopnosti, patří zejména děti s diagnózou dětský autismus, atypický autismus a Rettův syndrom. Charakteristika komunikačních projevů dětí s PAS U dětí s diagnózou dětský autismus lze pozorovat odchylky v oblasti komunikace a sociálního chování již od raného věku dítěte. Právě narušení/specifičnost vývoje v těchto oblastech patří k základním diagnostickým hlediskům dětského autismu. U dětí s diagnózou dětský autismus je vývoj řeči často těžce opožděn až omezen, některé děti s touto diagnózou nemluví vůbec. Často se projevují echolalicky. Pokud se řeč vytvoří, je charakteristická nezvyklou intonací, výškou a hlasitostí řeči, dále pak zvláštní a stereotypní skladbou vět, v řeči se objevují neologismy, dochází k verbigeraci, k absenci zájmen (pozn. toto je způsobeno neschopností jedince používat zástupná označení pro konkrétní osoby a věci, jakož i neschopností sledovat změny v používání zájmen vztahujících se k jedné osobě, jež o sobě mluví ve smyslu „já“, okolí ji oslovuje „ty“, okolí ji označuje „on/ona“). Co se týče osvojování si slovní zásoby, tak se u jedinců s PAS setkáváme s problémy s chápáním významu slov a s přiřazováním významu vnímaným podnětům, což souvisí s tím, že jedinci s PAS mají mj. problémy s chápáním reality, jsou tzv. hyperrealističtí. Z tohoto důvodu se ke komunikaci na bázi augmentativní a alternativní komunikace (AAK) u jedinců s PAS využívají zejména reálné předměty a jejich zmenšeniny a fotografie, které „realitu“ vystihují velmi věrně. 2.12 KOMUNIKACE S DĚTMI S PORUCHAMI AUTISTICKÉHO SPEKTRA Augmentativní a alternativní komunikace Opožděný vývoj řeči Dětský autismus (PAS)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4OTQ3