Logopedárium od A do Ž – ukázka prémiové verze

VÝVOJOVÉ PORUCHY A LOGOPEDICKÉ VADY 2. Komunikace s dětmi s poruchami autistického spektra U některých jedinců s PAS se také objevují obtíže spojené s chápáním souvislostí a s generalizací, což se např. v oblasti využití systémů AAK projevuje tím, že ne každý jedinec s PAS je např. schopen komunikovat s využitím symbolů (tj. piktogramů či symbolů VOKS), tzn. že v praxi nedokáže pod určitý pojem/symbol zařadit např. předměty, které plní stejnou funkci, ale mají rozdílný tvar, velikost, barvu atp. (např. pod černobílý symbol hrnku není schopen zařadit velký zelený hrnek s bílými puntíky). S určitými specifiky se u osob s PAS setkáváme i v oblasti paměti. Krátkodobá paměť je u dětí s PAS zpravidla dobrá. Jsou schopny zopakovat celé věty i pasáže rozhovorů, vyprávět krátkou básničku a pohádku, příběh, ale bez porozumění obsahu. Jedinci s PAS ale mají často problémy v oblasti dlouhodobé paměti, jež se demonstrují zejména tím, že mívají problémy s vybavováním si slov a vět. Prostředky AAK umožňují problémům s pamětí předcházet, a to tím, že činí určitou informaci (pojem) trvalou. Převádějí informace získávané sluchem do vizualizované podoby. Dochází tak k propojení informací, jež jedinec s PAS získává sluchem, s jejich více či méně reálným obrazem, a to s využitím reálných předmětů a jejich zmenšenin, fotografií, symbolů aj. Komunikace dětí s dětským autismem je ovlivněna také specifickými projevy těchto jedinců v oblasti sociální interakce, kdy zpravidla nejsou schopni udržet oční kontakt, objevuje se absence recipročního úsměvu, nezájem o kontakt s jinými osobami (a to nejen mluvní, ale i např. herní), snaha vyhýbat se tělesnému kontaktu (pohlazení, podání ruky) a mj. je narušena také nonverbální komunikace. Odmítají změny a navyklé rutinní chování, mohou být hyperaktivní, ale i hypoaktivní. Tyto projevy se v různé míře demonstrují také u dětí s diagnózou atypický autismus. U dětí s diagnózou dětský autismus a atypický autismus je třeba vybudovat funkční komunikaci, jež je často vystavěna na komunikaci prostřednictvím systémů alternativní a augmentativní komunikace, kdy auditivní obraz slova je doplněn i o vizuální (symbolické) vyjádření obsahu slova, a to prostřednictvím gesta, častěji ale s využitím reálného předmětu, fotografie, obrázku či piktogramu. Na bázi alternativní a augmentativní komunikace probíhá také komunikace s dětmi s diagnózou Rettův syndrom, u nichž postupně dochází ke ztrátě již vytvořených Využití symbolů Krátkodobá a dlouhodobá paměť Sociální interakce a nonverbální komunikace Děti s diagnózou dětský autismus většinou nejsou schopny funkčně vést konverzaci. Atypický autismus Alternativní a augmentativní komunikace Rettův syndrom

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4OTQ3