Logopedárium od A do Ž – ukázka prémiové verze

VÝVOJOVÉ PORUCHY A LOGOPEDICKÉ VADY 2. Komunikace s dětmi s poruchami autistického spektra komunikačních dovedností a časem nejsou schopny verbálně komunikovat vůbec. Komunikace následně probíhá pomocí identifikace symbolů (předmětů, fotografií, obrázků, piktogramů) prostřednictvím očních pohybů. Specifickým systémem, jenž je u této skupiny dětí s PAS frekventovaně užíván, je výměnný obrázkový komunikační systém (dále pouze VOKS). VOKS je systémem AAK, který využívá manipulace se symboly – obrázky VOKS, funguje na principu výměny obrázku (popř. obrázků umístěných na větném proužku) za „něco“ (tj. oblíbená pochutina, věc, činnost, aj.), v porovnání se standardními komunikačními tabulkami poskytuje dítěti s PAS větší prostor pro iniciaci komunikace z jeho strany, ale i spontánnost při vyjadřování svých potřeb. Další skupinou, jež se v komunikaci projevuje také značně specificky, jsou děti s diagnózou Aspergerův syndrom (dále pouze s AS). Vývoj řeči u těchto dětí je atypický. Řeč dětí s AS je mechanická, šroubovitá, vyznívá formálně, děti s AS užívají výrazy neadekvátně svému věku – „výrazy dospělých“. Děti s AS mluví „jakoby“ zpaměti, používají zautomatizované formulace, věty. Dokážou recitovat básničky, doslovně reprodukují i dlouhé statě z knih, úryvky z pohádek. Můžeme se ale také setkat i s tím, že děti s AS vykřikují nesouvislé věty, ulpívají na oblíbených tématech (bez zájmu o reakce posluchačů), až pedantsky lpí na přesném vyjadřování a vyžadují dodržování určitých verbálních rituálů. V oblasti foneticko-fonologické probíhá vývoj řeči dětí s AS v normě v porovnání s intaktní populací. Řeč je ale dosti chudá na tóny, přízvuky po stránce rytmické i melodické, často hovoří monotónním hlasem. V jiných případech děti s AS používají přízvuky naopak neobvykle pečlivě a uvádějí je téměř na každé slabice. U dětí s AS je narušena schopnost zachycovat informace v podobě dočasných, pomíjivých informací (tj. v podobě slov). Tímto je u nich ovlivněno porozumění řeči, neboť mluvené slovo nemá žádné vizuálně prostorové prvky, je abstraktní a je pro ně obtížné porozumět jeho obsahu. Hlavní obtíže v oblasti komunikace jsou u dětí s AS viditelné v oblasti pragmatického užívání řeči, tzn. v oblasti její sociální uplatnitelnosti, neboť mluvní projev dětí s AS většinou neodpovídá sociálnímu kontextu dané komunikační situace. Děti s AS jsou schopny navázat oční kontakt, ten bývá tak ulpívavý, až bývá komunikačnímu partnerovi nepříjemný. Děti s AS se musí učit naslouchat druhým, rozpoznávat jejich pocity a nálady, mnohdy reagují neadekvátně ve vztahu k pocitům druhých osob (např. smíchem na projevy smutku atp.). I z tohoto důvodu se jim často nedaří pronikat do zavedených Výměnný obrázkový komunikační systém (VOKS) Aspergerův syndrom (AS) Foneticko- -fonologická rovina Pragmatické užívání řeči u dětí s PAS

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4OTQ3