Logopedárium od A do Ž – ukázka prémiové verze

VÝVOJOVÉ PORUCHY A LOGOPEDICKÉ VADY 2. Komunikace s dětmi s poruchami autistického spektra kamarádských vztahů, obtížně navazují i nové sociální vazby obtížně si sami budují přátelský vztah, což se může jevit jako jedna z překážek funkční integrace těchto dětí do běžných základních škol. Zásady pro komunikaci s dětmi s poruchami autistického spektra V komunikaci s dětmi s poruchami autistického spektra musíme respektovat konkrétní diagnózu dítěte s PAS a jeho individuální specifika. U dětí s PAS vždy při vzájemné komunikaci vycházíme z předpokladu, že u dítěte s PAS je v různé míře narušeno sociální chování/interakce, komunikace a představivost. U dětí s diagnózou dětský autismus a atypický autismus se pak snažíme respektovat zejména tyto zásady:  respektovat zásady užívané v práci (tedy i pro komunikaci) s dítětem s PAS (pozn. jiným způsobem budeme komunikovat s dítětem, jehož výchovná strategie vychází z TEACCH programu, jiným ze SON-RISE programu atp.);  vytvořit funkční komunikaci mezi dítětem s PAS a jeho okolím (ať na bázi verbální komunikace, nebo i AAK);  v maximálně možné míře podporovat rozvoj verbality dítěte s PAS (pozn.: pokud je schopno porozumět řeči a užívat ji v odpovídajícím sociálním kontextu);  s ohledem na omezenou schopnost představivosti dětí s PAS, jakož i na obtíže při fixaci a automatizaci slovní zásoby je třeba využívat vizuální komunikační strategie (pozn. kdy grafické znázornění slova – fotografie, obrázek, symbol/piktogram, symbol VOKS – přiblíží dítěti s PAS obsah pojmu; abstraktní pojem, jenž dítě s PAS vnímá sluchem, tak získává konkrétní podobu a stává se pro dítě pochopitelným);  vybrané komunikační strategie následně implementovat v širším kontextu i do procesu edukace dětí s PAS;  respektovat delší reakční čas dětí s PAS ve smyslu „otázka – odpověď“ (pozn. souvisí jednak se stupněm mentálního postižení dítěte s PAS, jakož i s celkově prodlouženým reakčním časem reakce na podnět, zejména pak i se sníženou schopností jedince porozumět obsahu otázky a adekvátně na ni v daném čase zareagovat; otázky je nutné formulovat pro dítě přijatelným/ srozumitelným způsobem, tzn. často s podporou AAK);

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4OTQ3