Logopedárium od A do Ž – ukázka prémiové verze

Podpora fonematického sluchu a komunikačních dovedností u dětí se sluchovým postižením TERAPEUTICKÉ METODY A POSTUPY 8. Fonematický sluch Rozvinutým fonematickým sluchem označujeme u dítěte soubor mnoha dovedností, které mají souvislost s uvědomováním si zvuku (slyším zvuk), později hlásky (fonému – slyším A), jeho/jejím označením nebo vyčleněním (dítě zvedne ruku při zaslechnutí hlásky A), určením jinakosti hlásky: les x pes – jiné je P, L; dlouhé Á, nebo krátké A), se schopností nahradit ji ve slově jinou hláskou (místo hlásky P ve slově pes řekni L) a hrát si tak se slovem. Jde o schopnost rozdělit větu na nižší celky (slova, slabiky, hlásky) a opětovně ji složit správně, vyčlenit první i všechny další hlásky ve slově, vytvořit nebo poznat rým. Rozvoj těchto dovedností bývá v našich podmínkách ukončen kolem 7. roku věku dítěte – za předpokladu, že dítě celé toto období dobře slyší a experimentuje s řečí, ať už s pokusy samostatně, srozumitelně a gramaticky správně mluvit, nebo s omyly v porozumění mluvené řeči. Důsledek malých zkušeností s posloucháním a mluvením se u dítěte se sluchovým postižením projeví i v této oblasti – období vývoje fonematického sluchu se protáhne do začátku školní docházky a často se negativně promítne především do počátků čtení a psaní. Dítě musí chápat souvislost mezi určitým zvukem hlásky (fonémem) a tím, jak se tento zvuk zapisuje (grafém – písmeno), v jakém pořadí a v jaké kvalitě daná hláska je (krátká x dlouhá, znělá x neznělá atd.). Pozor na častý omyl rodičů – znalost jednotlivých písmen neznamená, že dítě umí samo psát, že chápe způsob zápisu slyšeného slova (princip psaní, a tedy i čtení). 8.4 PODPORA FONEMATICKÉHO SLUCHU A KOMUNIKAČNÍCH DOVEDNOSTÍ U DĚTÍ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4OTQ3