Logopedárium od A do Ž – ukázka prémiové verze

Podpora fonematického sluchu a komunikačních dovedností u dětí se sluchovým postižením TERAPEUTICKÉ METODY A POSTUPY 8. Fonematické uvědomování podle Elkonina V ČR je od roku 2004 k dispozici ucelený program, který má za cíl rozvíjet fonologické dovednosti dětí předškolního věku. M. Mikulajová se inspirovala slabikářem D. B. Elkonina, v roce 2001 vydala tuto metodiku ve slovenštině a v roce 2004 i v češtině pod názvem Hláskář: V krajině slov a hlásek: Trénink fonematického uvědomování podle D. B. Elkonina. Při práci s touto metodikou se dítě neučí písmena, celou dobu se pracuje s náhradními symboly hlásek, tzv. žetony, které v průběhu programu mění podobu. Na začátku je každá hláska symbolizována žetonem černé barvy ve tvaru čtverečku. Vyskládání jednotlivých hlásek – žetonů – do řady poskytuje dítěti představu o délce slova, o řazení hlásek za sebou a o jejich pořadí ve slově. Dítě zároveň člení slova na slabiky, každou slabiku „uzavírá“ do mističky (oblouček). Každé slovo má své slovní schéma, podle počtu obloučků a počtu okének pro každou jednotlivou hlásku dokáže dítě velmi brzy „odhadnout“, které slovo patří ke konkrétnímu obrázku. Dle zkušeností speciálně pedagogického centra (dále SPC) připraví tento program dobře nejen předškoláka, kterému jeho okolí nevěnovalo dostatečnou pozornost z hlediska přípravy do školy, ale výborně připraví i děti s opožděným vývojem řeči, děti se sluchovým postižením, děti kulturně a sociálně znevýhodněné, bilingvální nebo děti z cizojazyčného prostředí. Program působí preventivně i stimulačně. V praxi SPC se osvědčila podpora hlásek razítky s postavením rtů při artikulaci hlásek (resp. skupin hlásek, např. pro P, B, M je jedno razítko). Dítě zároveň s vyčleňováním hlásek, s přiřazováním a výběrem správného typu žetonu (tvar, barva) ke každé hlásce

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4OTQ3