Logopedárium od A do Ž – ukázka prémiové verze
Sluchové vnímání u předškolních dětí CVIČENÍ NA PODPORU ZRAKOVÉHO A SLUCHOVÉHO VNÍMÁNÍ 4. ideálně vyšetřením na ORL. Oslabená schopnost sluchového vnímání nemusí vždy znamenat, že má dítě poruchu sluchu, ale tato oslabenost často negativně ovlivňuje výsledky počátečního vzdělávání dítěte a může být jedním z podkladů specifických poruch učení nebo přímou příčinou jejich vzniku. Nedostatečně rozvinuté sluchové vnímání se ve školním věku může projevit specifickou chybovostí v písemném projevu ( tzv. dysortografie ), může se však nepříznivě promítat i do oblasti čtení ( tzv. dyslexie ). Např. rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek, jejichž identifikace se projeví i v psaném projevu, úzce souvisí s vnímáním rytmu. Rozvoji sluchového vnímání by proto měla být v předškolních aktivitách věnována dostatečná pozornost. Pro rozvoj sluchového vnímání a pro celkový proces učení založeném na příjmu zvukových informacích je už v předškolním věku nezbytná také dobře rozvinutá sluchová paměť, která umožňuje dítěti zachytit, zpracovat a uchovat informace přicházející skrze sluch. I sluchovou paměť dětí můžeme v tomto věku cíleně rozvíjet. Sluchové vnímání se dá chápat jako velice unikátní a komplexní celek, který se skládá z jednotlivých částí, „podoblastí“. Vývoj podoblastí je samozřejmě postupný, podle toho, jak vyzrává dítě a jeho organismus, zvl. mozková centra. Vývoj jednotlivých podoblastí je třeba v předškolním věku sledovat. Jaké tyto podoblasti jsou, jak je správně v předškolním věku rozvíjet a na co se konkrétně zaměřit, se dozvíte v dalších kapitolách. Podoblasti jsou: naslouchání; sluchové rozlišení figury a pozadí; sluchové rozlišování hlásek (sluchová diferenciace); sluchová paměť; sluchová analýza a syntéza; vnímání rytmu. Jak můžete orientačně vyzkoušet sluch dítěte? V prostředí mateřské školy je několik možností, jak lze orientačně vyzkoušet funkčnost sluchu u dětí (i s ohledem na již zmíněné podoblasti): Zavolejte na dítě jménem zezadu (mělo by se otočit). Vyvozujte výrazné zvuky (různých tónů) v prostoru mimo zorné pole dítěte (dítě hledá a neví, odkud zvuk přichází). Rozvoj sluchové paměti a vnímání rytmu
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4OTQ3