Logopedárium od A do Ž – ukázka prémiové verze

Logopedická zahrada PROGRAMY A PROJEKTY 10. e) Plocha E – Mapa (FP8) Mapa na ploše E znázorňuje zjednodušenou krajinu v jejích základních prvcích – městečko s náměstím, hory, les, cesta, potok, pole… Jednotlivé prvky jsou provedeny z rozličných materiálů, které poskytují různý hmatový vjem (plasty včetně umělé trávy, dřevěné tvary, kovové struktury). Uspořádání prvků zároveň skrývá základy matematiky (náměstí – rastr 10 × 10 políček, domky podél náměstí a stromořadí podél cesty v souborech po pěti). Rozvíjí:  hmatové vnímání;  prostorovou orientaci;  fantazii;  paměť;  pragmatickou rovinu řečí (vymýšlení příběhů);  matematické schopnosti. Náměty na využití:  Každé dítě dostane za úkol vymyslet cestu spojenou s krátkým příběhem, co se v kterém místě přihodilo. Vše popisuje a ukazuje na mapě.  Dítě si prohlédne mapu, pak zavře oči a pomocí hmatu se pohybuje podle instrukcí po mapě. Kamarád slovně naviguje, zda jít vpravo, vlevo, nahoru, dolů…, až do cíle. Posléze si navzájem sdělují dojmy. f) Plocha F – Zrcadlo (FD6) Plocha F se nachází na posuvných dveřích domku. Obsahuje zrcadlo, sadu úchytek, které mohou nést papírové materiály, a dřevěnou přihrádku na odkládání nepoužívaných pomůcek. Rozvíjí:  oromotoriku  foneticko-fonologickou jazykovou rovinu (navození, fixace, automatizace hlásek). Do držáků umístíme artikulační cviky určené po dané dítě a vhodné pro nácvik navozené hlásky. Dolní kapsa slouží pro odkládání již procvičených úkolů.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4OTQ3